De .io extensie breekt definitief door

Een paar jaar geleden startte een vriend van mij een internetproject op met een .io extensie. Ik had nog nooit van die extensie gehoord.

Tot dat specifieke moment richtte ik me altijd op dotcom en keek ik met een schuin oog naar .net. Voor mij voelde .io direct frisser, vriendelijker en met name vooruitstrevender. Pas later leerde ik dat deze extensie omarmd werd door web pioniers en hackers. De reden dat .io door deze groep gebruikt werd is de verwijzing naar Input/Output. Dit is overigens helemaal niet de betekenis van .io. Deze .io extensie bestaat al vele jaren en is een zogenaamde ccTLD, een country code Top Level Domain. De io verwijst naar Indian Ocean, het paradijselijke gebied, onder de vlag van Brits Indische Oceaanterritorium. Google behandelt .io als een ‘generic’ ccTLD. Dat betekent dat voor Google .io niet perse verwijst naar de locatie van Indian Ocean. Met andere woorden, Google vindt dat .io erkend is als een generieke domeinnaam. Deze acceptatie maakt .io nog meer geschikt voor startups. Vanaf het moment dat ik in aanraking kwam met deze .io domein ben ik me verder gaan oriënteren op beschikbare namen. Het bleek dat er nog veel goede namen vrij waren. Namen waar de .com versies voor honderdduizenden euro’s geveild werden. Ik zag vooral dat startups vooral behoefte hebben aan ‘brandable’ namen. Namen die niet direct wat beteken maar wel een bepaald gevoel oproepen. Dit zie je ook wel terug in de .com wereld. De meest succesvolle websites hebben vaak nietszeggende namen zoals: Google, Amazon, Apple, Twitter, Pinterest enzovoort. Deze merken doen het vaak beter dan namen als: search.com of bestearch.com in geval van Google of books.com in relatie tot Amazon. Dit is niet anders voor de .io domeinen.

Hier staat tegenover dat voor korte termijn succes louter voor domeinhandel, het vaak veiliger is te kiezen voor meer generieke namen die heel duidelijk een bepaalde industrie of business vertegenwoordigen. Desondanks heb ik zelf gekozen voor een paar mooie korte namen:

  • Ice.io
  • Horizon.io
  • Daddy.io

Nu blijkt dat ik dit op het juiste moment gedaan heb. Het .io domein was al in opmars en is vlak na mijn aanschaf helemaal losgebarsten. Zie onderstaande grafiek uit Google Trends:

trends

trends

Een andere erg gunstige ontwikkeling is de realisatie van die wegprojecten door die hackers die deze .io zo omarmden. Eigenlijk kun je niet spreken van ‘hackers’ omdat tegenwoordig meer disciplines betrokken zijn bij het ontwikkelen van een startup. vaak zijn het teams van software enigere, informatie-architecten, designers en inbound marketingspecialisten. Je ziet ook dat het niveau hoog is van de startups van de laatste jaren. Strak design, prettige goed begrijpelijke copy en zeer goede user interface. Het valt op dat met name de mensen die kozen voor een .io domein in staat bleken te zijn, hoogstaande websites en apps te realiseren. Uiteraard garandeert een .io domein geen kwaliteit. Toch is er rondom dit domein een cultuur ontwikkeld. Deze cultuur heeft waarde. Concreet kan dit onderbouwd worden met investeringen gedaan in projecten met een .io domein:

  • Ginger.io 28 miljoen dollar
  • Keen.io ruim 11 miljoen dollar
  • evident.io bijna 10 miljoen dollar
  • Tuition.io 6 miljoen dollar

Google zelf heeft spider.io gekocht, Microsoft heeft onlangs doc.io aangeschaft en Disney bezit go.io. Dit zijn wederom gunstige signalen voor verdere popularisering van het .io domein. Op Flippa, de marktplaats waar handel in .io domeinen het meest actief lijkt te zijn, is vorige maand een record gehaald voor een .io domeinveiling. Voor de domeinnaam cloud.io, zonder aanwezigheid van een website is $45.000 geboden. Het is nu wachten op het volgend record.

Het orgaan verantwoordelijk voor het uitbrengen van deze .io extensie staat het niet toe dat porno websites gebruik maken van deze extensie. Deze beperking is tevens goed voor de reputatie van deze extensie. Zelf ervaar ik deze extensie als hip en fris. Slechts twee letters en beiden een klinker. Het oogt vriendelijk en toegankelijk. Daarbij zitten de i en de o naast elkaar op een standaard toetsenbord. Dergelijke details doen er toe. Als ik het zou moeten vergelijken met muzikale artiesten dan ervaar ik .com als rock bands uit de jaren zeventig. Denk aan Queen, Rolling Stones enzovoort. Dikke business, mainstream maar ook een beetje vettig, smoezelig. Ik zou .io meer vergelijken met Pharell Williams,/N.E.R.D./Neptunes, kortom vernieuwend, techie, gepolijst, smooth. Al met al een lekkere extensie om te overwegen voor jouw startup, project of wellicht ter investering.

Hulp nodig?