Relatie tussen organische ranking en Adwords?

Heeft adverteren met Adwords gevolgen voor je ranking in Google? Laten we dit vraagstuk oplossen door vanuit het perspectief van Google te denken.

Vandaag las ik een vraag op de ondernemers website ‘Higherlevel’ over het verband tussen Adwords en gewone zoek(machine) resultaten. Terwijl ik de vraag beantwoordde kwam ik tot de conclusie dat het eigenlijk een prima onderwerp voor een post is.

Je zou kunnen denken dat alleen mensen die het algoritme van Google kennen daadwerkelijk kunnen weten of adverteren in Adwords de organische resultaten beïnvloedt. Ik denk echter dat met inzicht in de belangen van Google (winst maximaliseren en continuïteit) je een eind kan komen met het invullen van de puzzelstukjes.
Het hoogste belang van Google is de beste zoekmachine te blijven. Zij beogen daarom de organische resultaten zo te ranken dat dit tot de beste ‘user experience’ leidt van de zoeker. Met andere woorden, dat zij zo snel mogelijk (zo min mogelijk clicks) antwoord krijgen op hun vraag (want dat is een zoekopdracht in essentie).

Continuïteit

Vanuit die optiek verwacht je niet dat een adwords adverteerder voordeel behaalt in de organische resultaten omdat de keuze om te adverteren geen enkele manier de kwaliteit van de website verhoogd. Die specifieke keuze kan dan ook geen onderdeel vormen van het organische Google algoritme. Indien Google dit wel als een variabele zou meenemen ontstaat er voor concurrerende zoekmachines een kans de zoeker beter te bedienen.
Wel zoekt Google de grenzen op tussen enerzijds pure winst en de gebruikerservaring. Dit blijkt uit de steeds dominantere rol van de gesponsorde links binnen de Search engine result Pages. Waar vroeger alleen rechts wat gesponsorde links stonden zie je nu ook boven de organische nummer 1 positie tot wel 3 betaalde resultaten.

Winstmaximalisatie

Tegelijkertijd zorgt G. er wel voor de kwaliteit van de gesponsorde links steeds beter wordt. Precies om die reden is de ‘qualityscore’ een belangrijke factor voor het verkrijgen van een positie binnen het gesponsorde deel. Het hoogste bieden volstaat niet meer. Op dit punt kiest G. niet voor directe winstmaximalisatie. Dat is uiteraard volstrekt logisch. Wanneer Google hier de plekken zou vergeven aan de hoogst biedende partij zonder acht te slaan op de ‘Qualityscore’ dan zou dit resulteren in een dramatische user experience van de zoeker. Deze verwacht van een adwords resultaat net zo goed ‘relevantie’. Een dramatische ervaring resulteert weer in het negeren van de betaalde resultaten en zou de ondergang van het hele Adwords model tot gevolg hebben.
Organische zoekmachine optimalisatie wordt dan ook steeds belangrijker voor een adwords positie. Uiteindelijk wordt de top (lees meest prominente positie) van google SERP’s bezet door betalende en tevens ‘beste’ websites. Zo behoudt G. kwaliteit en maximaliseren zij hun winst op lange termijn. Dat is ook wat een beursgenoteerd bedrijf als doelstelling heeft.
In de reacties op het Higherlevel forum las ik over link kannibalisatie. Ik ben het met deze forumdeelnemers eens dat het inderdaad zo kan zijn dat een betaalde link kan concurreren met een organisch resultaat. In dat geval betaalt de adverteerder voor een klik die ook organisch naar de site zou zijn gekomen. Daarbij moet worden aangetekend dat soms die dubbele listing de zoeker ertoe kan aanzetten op een van de twee links te klikken. Als dan een percentage x op de gesponsorde link klikt is dit op zich een luxe probleem.
Het is wel mogelijk dat een Adwords campagne de organische ranking beïnvloedt. Zoals ik hierboven al schreef kan dit niet een variabele in het Google algoritme zijn. Desondanks kan een Adwords campagne indirect variabelen beïnvloeden die wel onderdeel zijn van het organische Google algoritme. Denk hierbij aan de meest belangrijke factor, externe links naar de website. Dit scenario zal vooral voorkomen wanneer ‘linkworthy’ content in eerste instantie wordt gepromoot via adwords. Denk aan een pakkende video content, games, nuttige tools, software, waardevolle informatie of andere zaken waar blogs of social media profielen graag naar linken. Adwords promotie kan zo als ‘kickstart’ fungeren van een hogere organische ranking.

Organische optimalisatie wordt ook voor Adwords belangrijker

Organische zoekmachine optimalisatie wordt dan ook steeds belangrijker voor een adwords positie. Uiteindelijk wordt de top (lees meest prominente positie) van google SERP’s bezet door betalende en tevens ‘beste’ websites. Zo behoudt G. kwaliteit en maximaliseren zij hun winst op lange termijn. Dat is ook wat een beursgenoteerd bedrijf als doelstelling heeft.

Link kannibalisatie

In de reacties op het Higherlevel forum las ik over link kannibalisatie. Ik ben het met deze forumdeelnemers eens dat het inderdaad zo kan zijn dat een betaalde link kan concurreren met een organisch resultaat. In dat geval betaalt de adverteerder voor een klik die ook organisch naar de site zou zijn gekomen. Daarbij moet worden aangetekend dat soms die dubbele listing de zoeker ertoe kan aanzetten op een van de twee links te klikken. Als dan een percentage x op de gesponsorde link klikt is dit op zich een luxe probleem.

Het is wel mogelijk dat een Adwords campagne de organische ranking beïnvloedt. Zoals ik hierboven al schreef kan dit niet een variabele in het Google algoritme zijn. Desondanks kan een Adwords campagne indirect variabelen beïnvloeden die wel onderdeel zijn van het organische Google algoritme. Denk hierbij aan de meest belangrijke factor, externe links naar de website. Dit scenario zal vooral voorkomen wanneer ‘linkworthy’ content in eerste instantie wordt gepromoot via adwords. Denk aan een pakkende video content, games, nuttige tools, software, waardevolle informatie of andere zaken waar blogs of social media profielen graag naar linken. Adwords promotie kan zo als ‘kickstart’ fungeren van een hogere organische ranking.

Hulp nodig?