Domeinnamen en Branding

Een goede domeinnaam bepaalt voor een groot deel het succes van een website. De kenmerken van een goede naam zijn redelijk onderzocht en in kaart gebracht. Desondanks blijft het een vak om namen te bedenken, of beter gezegd, te ontwikkelen.

Ik registreerde mijn eerste domeinnaam in het jaar 2000. Sinds die tijd heb ik vallen en opstaan geleerd welke namen werken en welke namen waardevol worden. Daarbij zijn veel waardevolle domeinen te koop op internetveilingen. Dit is weer een wereld op zich waar ik mede laatste jaren zijdelings mee bezig heb gehouden. Wanneer ik een naam bedenk in opdracht dan is dit geen kwestie van hopen dat er iets te binnen schiet. In praktijk is het bedenken van een naam een gestructureerd proces waarbij gedegen onderzoek plaats zal vinden. Ik bereken voor het ontwikkelen van een naam ongeveer tussen de €1500,- en €4.000 euro, afhankelijk van het proces, het aantal correctierondes enzovoort. Je kunt dit vergelijken met de kosten van een professioneel logo gemaakt door een freelance designer. Er zijn ook gespecialiseerde bureaus voor naamontwikkeling. Deze berekenen geregeld bedragen van rond de 50.000 euro. Uiteraard zit hier een volledig traject met onderzoek aan gekoppeld en ik zal ook nooit beweren dat deze tarieven onredelijk zijn. Goede domeinnamen worden niet voor niets geregeld voor miljoenen verkocht.

Vergeet uw naam niet in te vullen.
Kojaki user interfaces are very ZEN. Kodo sawaki
Kojaki makes it simple. Jacob Nielsen
If he would not use a Mac I would hire him.Bill Gates

Consultancy